Kulkee, ärjyy, vetää joka nurkasta, pysähtyy hyvin, kantaa perheen ja tavarat, puskee, hajoaa.
Autoihmiset lukekaa eteenpäin:
Ensi tunnelmat:
Talvi, eli Quattro keli, mikäs sen mukavampaa tällä ajella. Roaaargh, V8 ärjyy ja Quattro repii joka nurkasta, ei paljon lumi menoa hidasta. Saksalaista laatutyötä, jykevä ja tarkka täsmäinstrumentti, ei epämukava, vaikka sporttinen.
Komea kone ja ilmeisesti kenkälusikalla survottu A4:n koriin.
Tarkempaa arvostelua:
4,2 V8, 344Hp,410Nm. Ajettu ostettaessa: 161000KmHimmel! Oikein sielukas kurnutus alkaa heti avaimenkäännöstä, yllättävää perhefarkulle, kaikkea ne saksalaiset keksivätkin. Kaasua polkaistaessa kuulostaa, kuin joku olisi laittanut sinappia Panzer IV vaunun hanuriin, mutta liikkeellelähtö on tässä huomattavasti äkäisempää. Tämä on sportti V8, eikä mitään pyttyjen lepuutuksia löydy, vaan kaikki kahdeksan murisevat jatkuvasti.
Päästöjä?: Juu juu löytyy, seuraava kysymys.
Kulutus: noh V8 ja jatkuva neliveto, sehän on resepti ekoautoilun kuninkuusluokkaan. Kulutus heilui koko ajan siinä 13-14L/100km paikkeilla. Vääntöä löytyy koko kierrosalueelta, voit ajaa kolmosella hitaaseen mutkaan ja jatkaa vaihtamatta vaihdetta tai kiihdyttää kakkosella motarille ja heivata suoraan kuutoselle. Keppiä ei tarvitse turhaan hämmennellä, kulkee melkein millä vaihteella vaan.
Ulkonäkö ei paljon eroa perus A4:sta, ituhipit tuskin tulevat vääntelemään tämän korsteenin tuulilasinpyyhkijöitä, kun eivät erota sitä A4 dieselistä. Autoihmiset kyllä erottavat tuplaputket ja alumiiniset peilinkuoret, mutta isot vanteet ja S merkit saattavat löytyä nykyään joka toisesta teinitunari audista.
Suhteellisen normi ulkonäkö ja neliveto farkun käytettävyys ovatkin yksiä viehätystekijöitä tässä pelissä. Normiautoilija ei osaa aavistaa, että Audi on jonkun hepulin vallassa päättänyt väkisin survoa V8in normi A4n keulan alle. Kuvittele kaikkien tuntema mukava pastori rippijuhlassa, jolle iskee flashback päälle nuoruuden happotripistä ja alkaa kuseskella nurkkiin, lääppiä naisia ja tiputtaa yhdellä iskulla vastaansanojat, niin perverssi yhdistelmä tämä on.
Kone on itseasiassa 5cm lyhyempi, kuin vastaavan S6en kone, vaikka niitä helposti luulisi samaksi moottoriksi.
Jarruvoimasta vastaa "tarpeeksi" isot levyt ja männät ja vekotin pysähtyy hyvällä pidolla tarvittaessa jopa väkivaltaisesti naamaasi kohdellen.
Vaihteisto:
6-pykäläinen manuaali sopii tähän peliin kuin nappi silmään, lisää vain hupia leikkiä talvikeleillä. Liikkeellelähtöä helpottaisi kummasti jos kytkin vapauttaisikin kunnolla, mutta paskana mikä paskana tässä yksilössä. Toooodella nätisti pitää lähteä ykkösellä, jottei sammuta konetta. Vaihtoehtona tietysti lähteä kunnon kaasulla ja päästää kytkin, mutta sitten tämä ko.yksilö poltti heti kytkintä. Tämän "pienen" liikkeellelähtö oikun jälkeen toimii oikein hyvin, vaihteet menevät nopeasti ja upeasti sisään ja ajaminen on nautinto.
Alusta:
"Mukavan" jämäkkä, todella hyvä ajaa, kuten odottaisikin S4:stä. Varmasti liian kova jollekin peruskinnereihin tottuneelle, mutta saksalaisiin nopeisiin perheraketteihin tottuneelle ei paha. Ei pamahda töyssyihin, eikä aiheuta paikkojen tippumista tai luiden murtumisia töyssyyn ajettaessa, vaikka kuski saattaakin vähän hypähtää terävimmissä töyssyissä. Välttäisin kyllä mukulakiviä, mutta ei niiden päälläkään ajaessa ala vihaamaan alustaa. Quattrot olivat vielä tässä vaiheessa 50/50 vetosuhteella ja sen huomaa liukkaalla mutkissa, kun V8 pannu roikkuu etuakselin etupuolella, puskee. Kone on kylläkin kevyt V8iksi, mutta silti S4 on etupainoinen. Tämän voi korjata rallikuskimaisella ajotyylillä jos tilaa riittää ja polkaista raivolla nelipyöräluisuun koko vehje ja ohjata kaasulla. Kunhan keula osoittaa "sinnepäin" oikeaan suuntaan, niin lämän voit painaa tiskiin, muu auto seuraa kyllä perässä. Muilla kuin talviliukkailla tätä ei tapahdu, Quattro pitää vesikelilläkin keulan kurissa ja tuntuu nopealta ja täsmälliseltä ja sitä se onkin.
Sisusta:
Noh se on Audi: hyvin tehty, jykevä ja nappulat ovat siellä missä perus A4:sakin. Erona musta nahkainen sporttiratti S4 logolla ja mustat Recaron sähkösäätöiset nahkajakkarat. Ajoasennon saa säädettyä oikein mieleisekseen. Muistipaikkoja ei valitettavasti tässä yksilössä ollut ja ratin asennon joutuu säätämään ihan käsityönä. Navissa ei ollut levyä, yllätys yllätys, kuulemma "netistä saa poltettua softan siihen". No ei löytynyt oikeaa siihen aikaan, vaikka piratismi olikin tuttu harrastus tuolloin ja työkin serverituessa. En jaksanut sen enempää metsästää netistä oikeaa softaa ja annoin olla. Hanskalokerossa on 6cd:n vaihtaja ja Bosen audiot soivat ainakin riittävän hyvin, subbarikin taisi löytyä muistaakseni. Tavaratilaa ihan mukavasti ja jos vertaa normi "urheiluautoihin", niin sitähän on valtavasti. Keskikyynärnoja oli rikki saranoistaan ja se irtosi avattaessa. Takaluukussa oleva varoituskolmion luukun lukitus oli myös saatu rikki. Mukaan tuli vain yksi avain, kun edellinen omistaja oli senkin hukannut. Kertoo varmaankin miten autoa on pidetty.
Omistaminen:
Tuskaa! Yksi puola kajahti viikossa, mutta Audilla sattui onneksi olemaan kampanja, jossa ne kaikki vaihdettiin. Vuoden aikana meni seuraavaa: Starttimoottori 570€, venttiilikoppien tiivisteet ja vesipumppu 600€ (Marmoritiskillä olisi ollut 1040€), kuljettajan penkin alas/ylös sähkösäädön moottori puoliksi 150€/lasku. Pissapojan säiliö laski vedet alleen ja tiivisteen vaihdettua toimi jonkun aikaa. Öljytikku napsahti poikki heti ensimmäisellä kerralla takaisin laittaessa. Imusarjan rikkoutuminen priceless!!! (4000-5000€ arvio). Tässä vaiheessa usko meni täysin "hienoihin" autoihin ja tuli kiire hankkiutua tästä rahareiästä eroon. Romut autoliikkeeseen ja vaihdossa jotain järkevää, eli se autohistoriani outo poikkeus:) Kts. Seuraava etappi linkki sivun lopusta.
Summa Summarum:
Sääli. Ideana tämä olisi suht täydellinen peli jollekin perheenisälle, joka ei suostu kodinkoneella ajelemaan, eikä kulutukset kiinnosta, mutta tästä kyseisestä yksilöstä oli jatkuvasti jotain paskana ja korjaaminen maksaa maltaita, hermoista puhumattakaan.
Loistoyksilöitä kuulemma myös löytyy, joiden luotettavuus on kohdallaan ja silloinhan tästä pelistä ei puutu juurikaan mitään. Paitsi jos ajatusmaailmasi on vihreään päin, niin sitä ei tästä väripaletista löydy.
Kuten yllä jo tuli mainittua, niin tässä vaiheessa meni usko näihin "hienoihin" SUOMI-AUTOIHIN, mitä myyvät "asiantuntevat" ja "välittävät" asiakaspalvelun "ammattilaiset". Ostetaan sitten peruspaskaa seuraavaksi jos se vaikka toimisi, oli ajatukseni. Tässä vaiheessa alkoi myös Autokriitikon diesel aikakauteen siirtyminen, kun sitä vääntöä oli hehkutettu joka tuutin täydeltä ja kun perusbensakoneen polkeminen ei oikein ajatuksena innostanut. Muutosta johtuva uusi pitkä työmatkakin teki tämän siirtymän loogiseksi.
Seuraava etappi: VW Jetta 2.0TDI DSG -2008 ja koska ketään ei se kiinnosta, niin hyppää suoraan tähän: BMW 335cdA M-Sport -2008