Tietoja minusta

Oma kuva
Täydellistä autoa etsivä keskiluokkainen "ikuinen lapsi". Tehokas sen olla pitää, ylellinen ja mukava...no vähän kaikkea itseasiassa, yleensä saksalaisista tuppaa nuo kaikki ominaisuudet löytymään. Kai ne kakrutkin pitäisi mahtua kyytiin ja tavaratkin. Siitä huolimatta tästä blogista ei löydy mitään etuvetoista muovista kopperoa, jossa on kodinkone moottorin paikalla. Lähinnä taka- tai nelivetoisia ajajan autoja, noh yksi poikkeus käytettyjeni listalla on sääntöä vahvistamassa. Eikä "pakko olla V8" asennetta kompensoimassa pientä...sielua. Oli alla sitten sähkömoottorit, diesel, hybridi tai V8, niin kunhan koneessa ja/tai kulkineessa on intohimoa tms viehätystä, niin autokriitikko antaa hyväksyntänsä. Käytettyjen autojen omistajakokemuksia ja piakkoin myös käytettyjen/uusien koeajoja. Myös "muita jaaritteluja" osio, jossa kommentoin yleisesti liikennettä, lainsäädäntöä ja liikennekulttuuria.

tiistai 7. kesäkuuta 2016

"Barry White?" Chrysler 300C HEMI 5,7 vm.2006


           Se on iso, se on amerikkalainen, siinä on bassoa ja iso sydän. Sehän on 300C HEMI. 

Pentti Perusteuvon osio:
Aivan liian suuri moottori, kuluttaa paljon, turhan iso muutenkin, huollot kalliita. Ei kannata, osta Kia.

Autoihmiset, lukekaa eteenpäin:

Ensi tunnelmat:
Burrrrrrm, polkaise talla pohjaan ja jopa vakioputkilla on havaittavissa, että kyllähän se V8 kuulostaa paremmalta, kuin mikään muu moottori. Suhteellisen hyvän äänieristyksen takia, V8n murina tulee todella matalalta, eikä mitenkään häiritsevästi missään ajotilanteessa. Tällainenkin malmikasa lyö penkkiin kiinni, kun annat kenkää ja murinoita on nautinto kuunnella. Tilaa on tajuttomasti matkustamossa, niin etu, kuin takapenkkiläisillekin ja takakonttikin on sedaniksi iso.
Kyyti on pehmeän mukavaa ja poppivehkeet ovat suorastaan nautinnollisen loistavat.
Loistava perheauto siis isukille, joka ei ole ainakaan vielä menettänyt lopullisesti elämäniloaan.

Now THAT's what i call an engine!

 Tarkempaa arvostelua:
5,7 V8 HEMI, 340Hp, 530Nm. Ajettu ostettaessa: 53000Km
Hulvattoman hauska kone, kuulostaa komealta, kun antaa kenkää, mutta älä odota muskelisoundeja, niitä varten joudut tekemään putkistolle muutoksia. Koneessa on myös MDS (multi displacement system), eli moottori käy vain neljällä pytyllä alle 3000rpm ajossa ja loput neljä ovat lepuutustilassa. Tämänkin takia ei normiajossa saa nauttia muskelisoundeista, mutta ripeä kaasujalan ojennus saa kaikki kahdeksan pyttyä syttymään saumattomasti ja äänimaailma muuttuu suht tavallisesta oikein sielukkaaksi nautinnoksi. Ilmeisesti systeemi todellakin auttaa myös kulutuksessa, nimittäin omassa ajossani pääsin jatkuvasti 10-11L/100km lukemiin, vaikka aina kiihdyttäessä motarille tai ohittaessa halusin nauttia kickdownilla menosta. Ei ole paha lukema tuolla koneella ja massalla. Älä anna vääntölukeman hämätä, kyseessä on bensakone, eli tuo vääntö ei tule alhaalta, vaikka jossain autotesteissä kehdattiin kehua alavääntöä. Kyllä tätä 1910Kg:n massaa pitää käskeä. Kyllähän se helposti lähtee liikkeelle mistä vaan, mutta jos haluat, että se lähtee NOPEASTI varsinkin moottoritienopeuksissa ohituksiin, niin pedaali kannattaa polkaista pohjaan. Kyllä se siis lähtee, todellakin lähtee, niin, että uppoat nahkapenkkiin, mutta se vaatii riuskemman otteen kaasupolkimesta. Kaiken kaikkiaan hauska auto ajella ja katsella.

Vaihteisto:
Jenkkivaihteisto taitaa olla vähän mukavuuteen säädetty ja sport asetusta siitä ei löydy, eli tämä osaltaan selittänee kovan käskytyksen tarpeen nopeassa ajossa. Parempi niin, koska tällaisella limusiinilla nautiskelee mukavasta ajosta suuren osan ajasta ja jatkuva sporttinen käyttäytyminen tod.näk pilaisi vain ajonautintoa. Autostick toiminnolla voi keppiä vasemmalle heilauttamalla tiputtaa pykäliä ja näin voi valmistautua ripeään ohitukseen jos ei huvita aina huudattaa V8ia kickdownilla.

Alusta:
Alusta on jenkkityyliin mukavan pehmeä ja tällä onkin oikein mukava ajella, varsinkin jos olet eurooppalaisiin/japseihin tottunut. Voisi sanoa, että tuntuu jopa jenkki lullalta, mutta ei jää sentäs valoihin keinumaan pysähtyessä. Jenkkeihin tottuneelle taas tämä ei varmasti ole TARPEEKSI pehmeä ja lullamainen.

Sisusta:
Sisusta on varmaan hienoin mitä jenkkiautossa olen vakiona nähnyt, se ei tunnu halvan muoviselta, kuten surullisen moni muu jenkki. Ei se saksalaisille todellakaan pärjää laatutuntumassa, mutta näyttää hyvältä ja mikään ei natise, kolise, eikä irtoa. Keskellä kojelautaa komeileva analoginen kellokin tuo entistä enemmän mieleen "budjetti Bentleyn/Rolls Roycen", kuten ulkopuolikin vähän muistuttaa. Nahkapenkit ovat mukavat ja isot ja "easy entry" toiminnon avulla "perus" amerikkalainenkin ennen menemistään biggest loser ohjelmaan mahtuu rojahtamaan nahkasohvalle.
Ei hassumpi paikka istuskella

"Easy-entry" siis toimii niin, että penkki liukuu sähköllä taaksepäin ja ratti ylöspäin, kun otat avaimen virtalukosta. Näin ollen on enemmän tilaa könytä autoon ja ulos. Kun laitat avaimen virtalukkoon, niin ratti ja penkki liukuvat asentoon johon ne on muistipaikassa tallennettu. Muistipaikkoja on kaksi ja ne voidaan myös ohjelmoida kahteen eri avaimeen, eli määrättyä avainta käyttäessä siirtyvät penkki, ratti, polkimet, peilit ja radiokanavan muistit sen avaimen mukaan. Kyllä, polkimetkin ovat sähkösäätöiset:) Ajoasennon saa siis selkärangaton lippiksellä varustettu neandertalikin suht mukavaksi säädettyä.


Vakio look


Omistaminen:
Vakuutukset maksavat enemmän, kuin peruskinneriin, mutta mikäpä ei täällä Suomen onnelassa maksaisi.
Kulutus normiajossa yllättävän pieni tällä massalla ja koneella, eli n.10-11L/100km, ei paha.
Alustanosat ja jarrut ovat alimitoitetut tähän massaan, eli voit odottaa niiden kulumisia.

Lukkoperä pitäisi olla kaikissa takavedoissa vakiona, varsinkin tällaisessa painavassa V8 vehkeessä. Talvella loskasohjossa yhtä onneton pääsemään liikkeelle, kuin Mersun takatuupparitkin, eli suurin osa painojakaumasta on edessä, eikä painoa ole perässä vetävien pyörien päällä tarpeeksi. Vanha kunnon betonisäkit peräpainona varmaan auttaa asiaa, mutta itsellä oli 80kg pihalaattoja takakontissa ja se ei kyllä vielä paljoa auttanut, kun parkkipaikalta piti peruuttaa vähän ylämäkeen lumihangessa. Alla oli suht uudet Hakkapeliitta 5:et, eli renkaat kyllä toimivat.

Ostin tämän Espoosta eräästä isosta autoliikkeestä. Etujarrut alkoivat vinkua 2kk ostamisen jälkeen ja palathan siellä oli loppu. Tuohon aikaan ei vielä löytynyt netistä USA:ta lukuunottamatta noita varaosia, joten oli pakko mennä merkkihuoltoon ja "marmoritiski" olikin maineensa veroinen tässäkin merkissä. Etujarrupalojen vaihto, ei siis levyjä, hinta: 580€!!! Mitä vit...? Ihanko tosissaan olivat, no kyllä olivat, jenkeistä palat olisi maksaneet varmaan n.80$ yhteensä.

Täristi aluksi ajossa, vanteet tasapainotettiin ja toinen eturengas täristi muuten vaan, eli se vaihdettiin uuteen. Takarenkaat olivat aika loppu, mutta ne ovat "kuluvia osia" eikä niitä saanut uusia myyjän laskuun.
Ensimmäinen huolto tuli myös hyvin pian eteen, taisin selvitä muistaakseni 600€lla, mutta: "hammastanko ja etutukivarsien puslat on väljiä ja pitää vaihtaa. Hammastanko olisi ollut 900€ ja tukivarret n.540€/kpl, ei kuulemma saa pelkkiä puslia! Noh soitto myyjälle, kun kyseessä oli silloin 3.v ja 54000km ajettu auto ja myyjä lupasi hoitaa hammastangon, mutta "sitten mä en parsi enää kasaan, johan se on vanhakin"! Joo'o onhan se kohta paalutettava tollanen romu, ku OIKEEN 3VUOTTA VANHA! Päätin laitattaa polyuretaanipuslat superflexiltä, kun kerran vakiopuslat on niin laadutonta, että menee 54tkm:n kohdalla jo loppuun. Tilasin netistä puslat 180€ ja prässäytin perus korjaamolla paikalleen. Hieman ärsyyntyneenä soitin kuitenkin kuluttaja-asiamiehelle, joka sanoi, että kyllä yleensä tässä vaiheessa myyjä maksaa ainakin puolet noistakin. No ei myyjä kuitenkaan maksanut, mutta hänen pomonsa maksoi, kun hänelle soitin ja kerroin kuluttaja-asiamiehen kommentit. Pomokaan ei kyllä suostunut maksamaan asennuskustannuksia puslista, mikä oli outoa, kun säästin heiltä kuitenkin yli 900€ tilaamatta merkkiliikkeen kokonaisia tukivarsia!!! Tässä vaiheessa alkoi toden teolla valkenemaan ensimmäisen "SUOMI-AUTONI" "ylivertaisuus" sekä suomalaisen autoliikkeen tapa jättää kaikki tekemättä, kun eihän niitä kukaan huomaa toivottavasti. Myöskin vääntäminen puhelimessa myyjän pomonkin kanssa pisti ihmettelemään, että onko näiden ihmisten palkasta tai bonuksista pois todellakin nämä takuukorjaukset vai mitä vi....a ne siellä vääntävät vastaan?!? Tällä asiakkaalla ei ole enää ikinä mitään asiaa sen liikkeen ketjuun, eikä yhdelläkään ystävällä tai sukulaisellakaan jos se minusta riippuu!

Enää osat eivät taida olla ongelma, niitä saa tilattua halvemmalla Saksasta, Virosta, Briteistä yms. Oma talli jos löytyy, niin mikäs siellä jarrupaloja vaihtaa tai tehdä muutkin huollot, hauskaa hommaahan ne on sillon kun ei ole stressiä ja asennuskaljat ja taustamusa kohdallaan.

Pusla episodin jälkeen seuraavana kesänä oli kuulemma "edestä levyt ja palat loppu" ja seuraavassa huollossa olisi tulppien vaihto, 16kpl Iridium tulppia. Ihmettelin jo aikaisemminkin näin -90luvun alun Mersuihin tottuneena, että miksi tulppia pitää olla 2 per pytty. Ei se silti käy yhtä tasaisesti, kuin Mersun suorakutonen M104 moottori. Noh kai siihen joku syy on, onpahan varmempi kipinä. Arvatkaas paljon suomalaisessa korjaamoketjussa olisi maksanut noiden 16 Iridium tulpan vaihto, no 620€. Tulpat olisivat olleet 27€/kpl, jenkeissä setti 16tulppaa olisi n.100$. Koska olin jo huomannut ettei minulla ole aikaa huoltaa enää itse, tai odottaa milloin osat tulevat jenkeistä, olin pääkaupunkiseudun 100€/h autokorjaamojen armoilla. Periaatteeni (eikä kukkaroni) ei antanut maksaa 620€ tulppienvaihdosta ja olin myös kypsynyt talvella jännittämiseen pääsenkö aamulla irti parkkipaikaltani. Päätin siis vaihtaa autoa, siitä lisää edempänä.

More is better:


Ulospäin ei ehkä uskoisi, että tässä autossa pauhasi lähinnä Death Metal

Vakiolookilla tämä limusiini ei oikein päässyt oikeuksiinsa, niinpä päätin tilata jenkeistä kerralla pienen "face lift" operaation verran tavaraa. Tuttu rapakon takana, jonka osoitteeseen tilata helpottaa tätä hommaa kummasti. Ostoslistalle tuli seuraavaa:
- 22" Platinum Shield vanteet (TPMS sensorit suomesta 60€/kpl, eri taajuus Eurooppalaisissa)
- Magnaflow 4" cat-back pakoputket
- Grip tuning grill
- Kromilistat b-pilariin ja takaoven kolmiokohtaan
- K&N vapaavirtasuodatin
Bling bling

Äänimaailma parani huomattavasti Magnaflown putkilla

Rosteripönttö


Niin lookki kuin äänimaailmakin parani oikein mukavasti, näillä virityksillä. Magnaflown putkista tulee oikein mukavan matalat murinat. Käynnistäessä kuulee jo paljon matalamman käyntiäänen ja kaasua kunnolla antaessa matala murina on aika addiktoivaa. Tuo vapaavirtasuodatin oli lähinnä kokeilu, kun olen pitänyt niitä aika pilipali juttuina muuten suht vakioissa autoissa ja eipä tälläkään kertaa mitään tapahtunut suorituskyvyssä, mikä ei yllätäkään. Imuäänet varmaan turbovehkeissä parantuisivat jos sellaista hakee, mutta tässä vapari V8issa voisi hyvin jättää pois moisen. Toki ei tarvitse ilmansuodatinta enää vaihdella, kunhan pesee ja öljyää tuon vapaavirtasuodattimen joskus 120tkm välein.

Suorituskyvyn parantamisessa ensimmäisenä kannattaisi hommata lukkoperä ja heti sen perään Predator "kake", jolla flashataan auto itse minuuteissa ja kake ottaa backupin automaattisesti nykyisestä softasta. Systeemi on hieno, jenkeissä monet firmat, jotka myyvät osia tekevät myös Predatorille ohjelmia ja usein antavat ilmaiset muutosohjelmat, kun lisäät uusia osia autoosi. Valmis kyselykaavake löytyy myös monilta osamyyjiltä, joissa kysytään mitkä pakosarjat autossasi on kiinni, mikä remmiahdin jos löytyy jne. Softa tehdään sen mukaan ja lähetetään sähköpostiisi, jonka jälkeen lataat sen usb piuhalla Predator kakeen ja menet flashaamaan auton. Mikäli joku ei ole hyvin, esim. "nykii vähän 2500-3000rpm" laitat tästä sähköpostia myyjälle ja he korjaavat softaa ja lähettävät sähköpostiisi uuden. Vakio Predator softallakin jo näyttää olevan lukuisia tyytyväisiä asiakkaita. Youtuben videoilla myös näytetään kädestä pitäen miten flashaus hoidetaan.

Mafian työsuhdeauto?

Summa Summarum:

Hieno peli, mukava ajaa, suorituskykyäkin löytyy moiseksi malmikasaksi hyvin. Koskaan ei tien päälle jättänyt.
Huoltoihin saat joko menemään rahaa paljon tai ei juurikaan mitään jos tilaat osasi fiksusti ja vielä laitat omassa tallissa kiinni. Jenkkiautoilijoille peruskauraa ja varmasti tietävät valmiiksi hyvät paikat joista osiakin tilata. 

Tilaa löytyy ja kyyti on mukavaa, Boston Acousticsin audiovehkeet tässä autossa ovat parhaiden joukossa mitä olen ikinä autossa kuullut. Esson pihassa on myös hauska nähdä kokoontuneiden lippispäiden ilmeet, kun autosta nouseekin "keski-ikäinen" hevimies Cannibal Corpse paidassa.

Seuraava etappi: Audi S4 4,2 Quattro