Darth Vaderin työauto? Ainakin liikkuu niinkuin Tie-fighter ja "huokuu pahuutta".
Autoihmiset lukekaa eteenpäin:
Ensi tunnelmat:
Vau! Reilu 2vuoden kärvistelyn halpisdieselien ratissa jälkeen tämä tuntui AUTOLTA jo sisään istuessani. Vaalea nahkasisusta, iso laajakuvanäyttö kojelaudassa, paksupuolainen m-sport ratti yms, joo'o, hienolta vaikuttaa. Jykevä on oikea sana, ohjaus on jykevä, alusta on jykevä, jokainen nappi ja paneeli on jykevä. Tätä ajetaan. Napista kone päälle ja ainoastaan ulkoapäin kuulee, että se on dieseli, sisälle kuulostaa isolta rivikutoselta, mikä se onkin. Mitään vanhanaikaisia hehkun valoja ei tässä ole, itseasiassa mistään et tiedä, että tämä on dieseli, ellet pysähdy ikkuna auki ja kuuntele tyhjäkäyntiä, eikä sekään sentäs kuulosta taksin ja traktorin luvattomalta lapselta. Bemari ilmeisesti "hehkuttaa" silloin, kun kosket ovenkahvaan ja Keyless Go avaa ovet, tai jos avaat ne napilla kakesta. Mitään ärsyttävää vanhanaikaista "hehkujousen" näköistä merkkiä ei edes ole, sekuntiakaan et joudu odottelemaan käynnistystä, mikään ei todellakaan paljasta tämän olevan dieseli.! Paitsi kulutuksen pienuus ja tajuton vääntö, vaikka toisaalta tätä luulisi bensa V8iksi sillä perusteella miten agressiivisesti se lähtee viivalta ja lyö sinut penkkiin kiinni. Hehkun lisäksi hyvästit voidaan jättää myös ns. turboviiveelle, tässä turboja on kaksi ja ne pauhaavat koko kierrosalueella, ilman viiveen viivettä.
Agressiivisen kaunis.
Tarkempaa arvostelua:
3.0 R6 BiTurbo diesel, 350HP, 750Nm (Karalan softa, DPF tyhjä).Ajettu ostettaessa: 146000Km
Jumal***a!! pääsee suusta, kun silmät suurina ja selkä Recaron nahkajakkaraan uponneena ihmettelen "diesel sportin" kiihtyvyyttä. Kyllä lähtee! Tehdään yksi asia heti selväksi: tämä pystyy pyörimään rinkiä esim.ennen omistamani Audi S4:n ympärillä, millään kierrosalueella mikään tähän asti ajamani ei pärjäisi tälle chipatulle dieselohjukselle! Talviliukkaat ovat toki se poikkeus, kun tämä on takatuuppari, mutta Bemarin täydellinen 50/50 painojakauma ja loistava alusta tekevät tästä myös parhaan takavedon, jota olen ikinä ajanut. Enkä vitsaillut otsikossa tuosta perheautostakaan, teimme vaimon ja kahden pienen lapseni kanssa tällä vajaan 400km suuntaansa matkan anoppilaan ainakin 3krtaa. 2 niistä talvella, Brion rattaat takakontissa ja 2 aikuisen ja 2 lapsen puolentoista viikon tavarat. Kertoo jotain takakontin tilavuudesta. Kulutuslukema näytti 7.8L/100km raskaalla kaasulla poljetun koeajoni aikana ja yksi matkustaja kyydissä. Kotimatkalla Jyväskylästä pääkaupunkiseudulle ensimmäisen oman Bemarini kanssa kulutus näytti lopulta 5.6L/100km. Aika tuli vielä näyttämään, että Bemarin ajotietokone näyttää jopa desilleen oikein kulutuksen, mitä ei voi muista merkeistä sanoa.
Kyllä tämä hienolta ja laadukkaalta tuntuu, heti oven avatessa. Sitä se onkin.
Vaihteisto:
6-vaihteinen automaatti. Hyvä niin, sillä soppakauhaa saa hämmentää keittiössäkin ja KUNNON automaatti lähettää sinut tarvittaessa matkaan niin nopeasti, kuin auto kulkee. Toisin kuin itseään Häkkisen tasoiseksi manuaalin käyttäjäksi kuvitteleva lippispää LUULEE saavan sen kulkemaan. Mikäli kuitenkin tunnet pakottavaa tarvetta vatkata jotain kovaa ylös/alas (myös ajossa), niin VAIHDEkepin Sport asennolla voi vaihtaa ihan manuaalisestikin. :)
No joo ihan vakavasti, kyllähän manuaalit ovat hauskoja joissain peleissä, yleensä "pikku-sporteissa", jotka ovat hauskoja ajaa mutteivat kuitenkaan ihan raketteja.
Näyttää shifterin perusteella tutulta Bemmi-miehille/naisille, mutta tämä on uudempi ja kestävämpi malli vanhasta lootasta. Turha siitä sen enempää, Googlen käyttö varmasti onnistuu lukijalta, joka on tännekin asti osannut klikata.
Jykevä on tässäkin se oikea sana, vaihteet menevät mekaanisen tarkasti ja nopeasti paikalleen. Laatikko tottelee täysin miten sitä haluat ajaa, se vaihtaa iloisesti pienemmälle ja lyö sinut penkkiin kiinni jos polkaiset kaasua ripeästi. Jos taas haluat esim. ohittaa motarilla käyttäen korkeaa vääntömomenttia, niin tasaisella painalluksella pääset samalla vaihteella väännön aallolla ratsastaen mukavasti ohi.
Laatikko on ns.suoralovinen, siksi kepissä on etupuolella iso nappi, joka avaa lukituksen, kun haluat siirtää keppiä Park, Reverse, Neutral tai Drive asentoihin. Nappiin osuu loogisesti sormet, kun tartut keppiin, eli se ei pahemmin hämmennä esim. mersumiehiä/naisia, jotka ovat tottuneet napittomaan mutkittelevalla lovella oleviin vaihteistoihin.
Nappia ei paineta, kun haluaa Sport asennon päälle, vaan keppi lyödään vasemmalle D-asennosta. Erittäin fiksua, koska Sport asentoa kaipailee yleensä NOPEASTI ja napin painaminen hidastaisi tätä toimintaa. Kepin voi todellakin LYÖDÄ Sportille ja samaan aikaan jo lämäistä hanan tiskiin jos haluaa säikyttää matkustajansa, tai jossain piireissä ehkä tehdä jopa vaikutuksen kavereihin (Voi myös olla ettei enää ole kavereita tällaisen Bemarin oston jälkeen:).
Alusta:
M-Sport alusta on normiteillä ihan ok ajaa, mutta montuissa armoton, ei sentään yhtä pahasti, kuin suomalainen verottaja. On se oikeasti suht kova alusta. Ellet sitten aja nasta laudassa, jolloin se "liitää" monttujen yli, mutta "selkäni ei kestä hitaampaa ajoa" ei varmaan selityksenä kelpaa liikennepoliisille. Nopeilla mutkateillä m-sport alusta on kotonaan, iske vaihteisto Sport asentoon ja anna mennä. Vääntöä on niin tajuttomasti ja varsinkin Sport asennolla aina oikeassa paikassa, että mutkista poistumiseen riittää pelkkä isovarpaan pieni ojennus ja silti joudut roikkumaan ratissa, koska tässä kyydissä ainoa heikko lenkki sijaitsee penkin ja ratin välissä!
Sisusta:
Voit avata ovet vanhanaikaisesti kakella tai pitää vain avaimen taskussa. Tartu ovenkahvaan, niin lukot aukeavat, vedä kahvasta ovi auki ja pilariton ikkuna laskeutuu salamana pari senttiä, jotta kiinni laittaessa se menee hienosti kattotiivisteen sisäpuolelle. Oven suljettua ikkuna nousee takaisin kiinni ja turvavyö ojennetaan automaattisesti sivuverhoilun sisältä liukuvalla pienellä varrella, jotta sitä ei joudu kurkottamaan pitkältä selän takaa, kuten monissa coupeissa joutuu (Mersua lukuunottamatta, joka taisi keksiä ko. systeemin, ainakin ovat vuosikymmeniä sitä käyttäneet).
Mitään odottelua tai hehkun lamppuja ei ole ollenkaan, kuten ylempänä jo kerroin. Avaimeen ei tarvitse koskea missään vaiheessa, painat vain kojelaudasta Start nappia. BMW:llä on oltu sen verran kohteliaita, että eivät kehdanneet kopioida yksi yhteen Mersun coupeista tuttua turvavyönojennus keppiä, vaan tekivät omansa lenkin sijasta lätkämailan muotoiseksi ja tästä johtuen n.yksi kolmestakymmenestä kerrasta vyö lipeää "lavasta" pois ja joudut kaivamaan sen b-pilarin kohdalta, kuten "normi"autossa. Mersun coupeissa on varren päässä lenkki josta turvavyö menee läpi ja vyön lukko ei mahdu lenkistä, eli se ei voi päästä siitä pakoon, eikä vyön lipeämisestä näin ollen ole huolta.
Musiikkinautinnosta vastaa BMWn pro logic 7 ja soundit ovat upeat, kaiuttimia on monia ja subbari taisi löytyä kummankin etupenkin alta. Kuulemma jos kaiuttimen ottaa irti, niin sieltä löytyy Harman/Kardon merkki, mikä selittää hyviä soundeja. USB tikulle on paikka keskikonsolissa ja sattui silloin lojumaan 16Gb tikku ylimääräisenä, jonka täytin mp3:illa ja laitoin kiinni, avot. Isompikin tikku toimii kyllä, mutta yllätyksekseni ei tullut tarvetta, 16Gb stidille mahtui ihan tarpeeksi monta tuhatta "ämppäriä". Isosta näytöstä on helppo selailla biisilistoja ja iDriven "ylösalaisin oleva pieni kakkuvuoka" nappi on helppo käyttää. Takakontissa oli myös 6cd:n/dvd:n vaihtaja, kojetaulun cd soittimen lisäksi mutta eipä tullut ikinä käytettyä kokeilun jälkeen.
Ylellinen ja moderni. Split screenissä saat itse päättää mitä haluat näyttää kummalla näytöllä.
Navigaattori on harvinaisen fiksu, nimittäin oletusasetuksena SE PYSYY HILJAA ja saat nautiskella musiikistasi rauhassa. Navi näyttää pikku näytöllä oikealla puolella ison nuolen ja kadun-nimen ja etäisyyden käännökseen, kun taas isolla näytön puoliskolla voit pitää navigaattorin normaalin karttanäytön. Tai voit vaihtaa näiden paikat keskenään jos huvittaa. Löydät perille erinomaisesti noiden nuolien avulla, mutta jos jostain syystä haluat, että navi höpöttää ajo-ohjeita, niin saa nekin päälle. iDrive on muuten ihan helppo käyttää, sitä on turha kenenkään "vanhuksen" pelätä. Perustoiminnot onnistuvat ihan fyysisistä napeista, lämmitykset, radiot, cd:t yms, eikä iDriveä ole edes pakko käyttää jos on teknologisesti rajoittunut. Bluetooth puhelimen paritettua integroitu handsfree toimii hienosti ja puheluita voi hallita ratista tai iDrivesta, soittaja näkyy isolla näytöllä nimineen, kun on kopioinut osoitekirjan iDriveen.
Automaattisesti himmenevät peilit, valoautomatiikka, pyyhinautomatiikka jne kaikki toimivat oikeasti hienosti ja fiksusti, mutta taaskaan ei ole pakko käyttää jos teknologia pelottaa.
Vakio 19" M-Sport vanteet talvikiekoissa.
Penkin sähkösäätöjen nappulat ja m-sport pakettiin kuuluvat ovilistat.
Trippimittarikin on liittynyt pimeälle puolelle.
Omistaminen:
Löysin tämän auton ihan nettiauto.comista, halusin 335:en, m-sportin ja sen uudemman koneen, jossa oli 177g päästöt. Löytyi pienen Jyväskyläläisen autoliikkeen MPSMotorsin omistajan Mikan aikaisemmin itselleen ulkomailta hakema yksilö. Silloin en vielä aavistanut, että tästä tapaamisesta tulee niin hyvä kauppasuhde, että tätä kirjoittaessa minulla on kolmas auto menossa, jonka olen MPSMotorsin Mikalta tilannut. Mihinkään muuhun ennen käyttämääni autoliikkeeseen en ole jalallani astunut uudelleen, enkä astu.
Noh omistaminen siis: Helppoa ja hauskaa, lukuunottamatta paria kajahtanutta orkkisvannetta ja jumittunutta ajovalonpesintä. Normikulutus oli 6.7L/100Km kesällä jatkuvasti, vaikka ohitukset ja motarille menot hoidin yleensä Sport asennolla ja kickdownilla. Talvikiekoilla jatkuva kulutuslukema oli 7.2L/100Km. Ajotietokone piti desilleen paikkansa, joka ikinen kerta, tuli nimittäin laskettua kilometrien ja tankattujen litrojen mukaan ainakin kymmenkunta tankillista tarkistuksen vuoksi, joka kerta desilleen oikein.
Eberspächer naftalämmitin kaukosäätimellä on muuten oikein loistava, parinkin entisen Mersun webastot eivät ole oikein vakuuttaneet lämmitystehoillaan, mutta Eberissä riittää tehoa lämmittämään moottorin lisäksi auto sisältä lämpimäksi kovillakin pakkasilla. Tuuletuskin onnistuu kesällä ja kake on nopea ja looginen käyttää, vaikkakin rumempi kuin webaston vastaava.
Run flat renkaat ovat juurikin niin perseestä, kuin kaikki täysjärkiset sanovatkin. Ne ovat kovemmat, äänekkäämmät, niissä on huonompi pito, kalliimmat ja usein kalliimmat rengastyötkin normaali renkaisiin verrattuna. Ehkä olivat osasyynä siihen, että molemmat orkkis m-sport takavanteet alkoivat vuotaa murtuman takia reilu vuoden sisällä, puolen vuoden väliajoin. Maahantuojan mukaan "näitä on jonkin verran mennyt, nämä vanteet ovat niin pirun kovat", no yhdistettynä kovaan m-sport alustaan ja vielä run flatteihin, niin ehkä syy on siinä. Missään perunapellolla ei tullut todellakaan ajeltua, kun tällä alustalla halusi todellakin kiertää kaikki töyssyt. MPSMotorsilta sain ensimmäisen vanteen takuuna ja n.puolen vuoden päästä toisen kajahdettua senkin halvemmalla kuin olisin yksityishenkilönä pystynyt itse hommaamaan, kotiin toimitettuna.
Onneksi run flatit olivat sen verran kuluneet, että sovittiin MPSMotorsin Mikan kanssa heti ostohetkellä hyvä diili uusista kesäpyöristä ja pian alla olikin Contin Sport Contact 5P:t, edessä 225/35R19, takana 265/30R19. Pitoa löytyi ja hiljaisemmat ja mukavammat, kuin typerät orkkis run flattit.
Taisi olla 160Tkm huolto johon piti Bemmi viedä, naapuri suositteli Kirkkonummen First Stoppia ja tästä tulikin sitten paikka mihin menen aina perheen autoja huollattamaan. Kyseessä oli ns. pikkuhuolto, ts. öljyn ja suodattimen vaihto, hinta 180€. Enpä ollut edellisen elämän kokemuksien perusteella kuvitellutkaan, että tällaisien pelejen huollot ovat normiautojen tasolla.
Toinen ajovalonpesin tuppasi useammin tai harvemmin jäämään törröttämään ylös, ensin harvemmin sitten useammin, kun likaa pääsee enemmän pesimenvarteen. Kuulemma suht yleinen bugi näiden vuosimallien 3-sarjalaisissa. En pitänyt hoppua sen korjauksen kanssa, kunnes muovinen puskurin suojaläppä, joka nousee pesimen päälltä oli lentänyt pois ja puskurissa siis ammotti reikä, johon pääsee entistä enemmän likaa. Pari isomman ketjun huoltamoa kun soitin läpi ja sieltä ei tiedetty oikein mitään, neuvoivat kääntymään merkkihuollon puoleen.
Entisenä mersun ja audin omistajana, merkkihuolto oli viimeinen paikka mihin halusin autoani viedä, mutta ajattelin, että "no jospas Bemarilla se(kin) toimii. Molemmat ajovalonpesimet vaihdettiin kun puskuri kerran pitää irrottaa kuitenkin ja työ olikin se kallein, mutta nyt sain samalla työllä molemmat pesimet vaihdettua, tämä teki 314€. No ei siinä mitään, kun odottelin autoani kahvia juoden, niin huollon vastaanoton kaveri tuli sanomaan, että valmis, mutta sen ehjänkin pesimen päällinen luukku saattaa sitten lentää motarilla jossain välissä irti, kun luukun jouset ovat vanhat ja kuluneet. No ei siinä mitään, olihan se pesinkin jo vaihdettu, eli jos lentää jossain vaiheessa irti, niin sitten tulen ostamaan sen 55€(!?!) maalatun muovinpalan. Piti ehtiä siitä töihin ja matkalla testasin heti pesimiä ja kappas kappas se toinen puoli, joka toimi aikaisemmin jäi raolleen, kun muovinen puskurin suojaläppä meni aina pikkaisen vinoon. Sama tapahtui joka kerta, olikohan se vanhempi läppä nyt laitettu jotenkin huonosti sitten kiinni? Soitin Espoon Laakkoselle ja kerroin asiasta, tyhmänä optimistina odotin jotain tyyliin: "onkohan meillä laitettu se läppä huonosti takaisin, tuo toki tänne vaan, niin tarkistetaan asia. Voihan olla, että vanha läppä ei ole kestänyt irrotusta ja takaisinlaittoa, mutta katotaan ja tilataan uusi tarvittaessa" Vastaus puhelimessa oli itseasiassa: "Joo'o ei kuulu meille, on sanottu, että toinen läppä on vanha. Ei kuulu meille!" Niin sanottiin joo autoa palauttaessa, että "se saattaa lentää irti motarilla", jos tilausta tehdessä olisi sanottu, "sitä vanhaa läppää ei saa varmaan kunnolla takaisin, vaihdetaanko tänkin läppä, +55€, ja odottelua, että se muovinpala saadaan maalattuna joku toinen päivä", niin olisin SILTI vaihdattanut senkin ylihintaisen muovinpalan, kun ei se tuohon yli 300€ laskuun enää paljon olisi tuntunut, mutta olisipa saanut kunnolla tehtyä. En jaksanut kuunnella enää kolmatta kertaa "ei kuulu meille", vaan löin luurin hiilestyneenä kiinni. Muutaman päivän päästä tuli tekstari, jossa pyydettiin palautetta käynnistä: Annoin palautteen ja kerroin koko saman stoorin siihenkin, en koskaan kuullut tästä enää mitään. Ilmeisesti sama tyyli pätee muidenkin merkkien asiakkaisiin, sillä Skodalla silloin ajava kollegani totesi: "Laakkosella asiakas on aina väärässä!". Virheitähän sattuu kaikille, mutta se miten valituksiin suhtaudutaan ja palautteeseen vastataan pitäisi olla asiakaspalvelussa aika selvää.
19" M3 CSL replica vanteet kesäpyörissä. Takana leveämpi vanne ja rengas isommalla konkaavilla.
Talvirenkaina oli Kumhon V-nopeusluokan kitkat ja ajattelin, että "no niin, taas mennään", takaveto ja surkeat renkaat. Ilokseni olin väärässä, nopeusluokasta huolimatta nämä oli ostettu suomalaisesta rengasliikkeestä ja olivat aivan riittävät tänne uudenmaan lumen/sohjon/jään sekoitustalveen. Eivät missään nimessä erinomaiset, mutta "riittävät" isotehoiseen takatuuppariin talviajossa. Bemarin loistava painojakauma ja alusta pitivät hyvin huolen siitä, ettei tällä jää jumiin lähdettäessä puolen metrin loskastakaan. Sekään ei kyllä auttanut sitten umpijäisellä parkkipaikalla pilkkireissulla, siinä oli oikeasti ongelmia, nastat olisi tulleet tarpeeseen. Veikkaisin, että kunnon huippunastoilla tämä yllättäisi talvellakin, varsinkin jos laittaisi (esim. Quaifen) lukkoperän. Lukkoperä on muuten varuste mikä pitäisi löytyä joka ikisestä takavedosta VAKIONA, kustannus taitaa olla ainoa syy miksei sitä käytetä. Siinä on syynsä miksi jenkit kutsuvat ilman lukkoa varustettuja takatuuppareita "peg-leg"eiksi (puujalka), siltä se meno tuntuu sen jälkeen kun on kokeillut lukkoperällistä takavetoa.
Summa Summarum:
Sen verran loistava vekotin, että entisestä "mersu miehestä", joka oli valmis pitämään Bemmejä yliarvostettuina vehkeinä, tuli kerrasta BMW mies:) Mitä sitä turhia kaartelemaan, paras auto mitä olin tässä vaiheessa omistanut. Vanteiden kanssa kävi paska säkä, mutta vanteita ja renkaita nyt saa mistä vaan ja mimmoiset haluaa, muuten tämä teknologiaa täynnä oleva nokiLEKA oli luotettava kuin puuhella! 6,7L kulutus 100km:llä jatkuvasti autossa, joka ampaisee 0-100km/h n.4.6sekunnissa (mitattaessa puhelin ei oikein pysynyt missään ihan täysin vaakatasossa, vaan lensi takaikkunalle mihin aivonikin olisi lentänyt ilman niskatukea) on aika perverssi yhdistelmä.
Mutta mutta, luonto puuttui peliin ja n.kuukausi oston jälkeen kävi ilmi, että vaimo odottaa toista lastamme. Isot lastenrattaat siis tulisivat olemaan kyydissä vieläkin pidempään ja ajatus, että jokaisen työpäivän päätteeksi äheltäisin KAHTA lasta turvaistuimiin takapenkille 2-ovisessa ei enää näyttänyt niin ruusuiselta. Nelivetoakin teki taas mieli, onhan se vaan parempi, kun kaikki pyörät vetävät :)
Mitäs seuraavaksi? Bemari osoittautui parhaaksi autoksi mitä minulla on ollut ja 3.0 biturbo rivikutonen aivan uskomattomaksi koneeksi. Isompi ja looginen valinta olisi tietysti 535xd, mutta tässä vaiheessa F10/F11 koriset olivat liian korkeissa hinnoissa. Edellinen 5-sarja kuuluu BMWn kautta aikojen rumimpaan muotoilukieleen ja johtaja, joka hyväksyi Banglen suunnittelijaksi yhteenkään malliin on toivottavasti älynnyt ostaa miljoonabonuksillaan silmälasit!
Unelma Bemu joutui siis odottamaan vielä ja seuraava looginen merkki oli sitten Audi tai Mersu. Piti olla neliveto, farkku, nahkasisusta, kaikki herkut ja 6-pyttynen turbodieseli vähintäänkin:) Tämä löytyi, eli seuraava etappi: Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro S-line -2011