Tietoja minusta

Oma kuva
Täydellistä autoa etsivä keskiluokkainen "ikuinen lapsi". Tehokas sen olla pitää, ylellinen ja mukava...no vähän kaikkea itseasiassa, yleensä saksalaisista tuppaa nuo kaikki ominaisuudet löytymään. Kai ne kakrutkin pitäisi mahtua kyytiin ja tavaratkin. Siitä huolimatta tästä blogista ei löydy mitään etuvetoista muovista kopperoa, jossa on kodinkone moottorin paikalla. Lähinnä taka- tai nelivetoisia ajajan autoja, noh yksi poikkeus käytettyjeni listalla on sääntöä vahvistamassa. Eikä "pakko olla V8" asennetta kompensoimassa pientä...sielua. Oli alla sitten sähkömoottorit, diesel, hybridi tai V8, niin kunhan koneessa ja/tai kulkineessa on intohimoa tms viehätystä, niin autokriitikko antaa hyväksyntänsä. Käytettyjen autojen omistajakokemuksia ja piakkoin myös käytettyjen/uusien koeajoja. Myös "muita jaaritteluja" osio, jossa kommentoin yleisesti liikennettä, lainsäädäntöä ja liikennekulttuuria.

tiistai 7. kesäkuuta 2016

"Johtotähti?" Mercedes Benz E220cdi Classic -2003



Johtotähden taksimalli, ei pahan näköinen ollenkaan. Oikein mukava kyytikin. Pikkuvikoja löytyy.


Pentti Perusteuvon osio: Ökyauto taas, mikä näissä on muka parempaa, kuin satavarmoissa japanilaisissa? Jaa 4-pyttynen diesel sanoit, saako mersulta sellaistakin? No varmaan se on joku ylimonimutkainen miljoonaventtiiliä per sylinteri kuitenkin ja ylikallis huoltaa. Takaveto ainakin on ihan masokismia, mitä sillä tekee, talvella vaarallinen. Höh!

Autoihmiset lukekaa eteenpäin:

Ensi tunnelmat:
Onhan se Mersu, hiljainen ja varsinkin mukava olematta mikään lulla. Konepellin alta kuuluva klonkuti klonkuti klonkuti pikkudiesel vähän laimentaa limusiini fiilistä, mutta ikkunat kiinni ei sekään pahemmin kuulu. 5-lovinen automaatti vaihtaa kuten mersun laatikon kuuluukin, eli upeasti ja matkanteko on hiljaista nautintoa.


Hyvän näköinen se kyllä on, muotoilu on W211 korissa elegantin ajaton .  "Vain" 17tuumaiset vanteetkin näyttävät jo hyvältä.

Tarkempaa arvostelua:
2.1 litrainen R4 turbodiesel, 150Hp/340Nm. Ajettu ostettaessa: 220000Km
E-sarjan karvalakkiversiolla saa käytettynä aika pienellä ostobudjetilla jopa ylelliseksi verrattavan kyydin. Tilava ja mukava perheauto jota on mukava ajaa vaikkei suorituskyky juurikaan eroa peruskinnereistä. Se liikkuu "riittävästi", dieselin vääntö on koko ajan läsnä ja mersun kokemus automaattilaatikoissa ei petä tässäkään, yhdistelmä on ilo ajaa. Takakontti on suht tilava sedaniksi, mutta tässä yksilössä ei ollut kääntyviä takapenkkejä, eli ihan turha yrittää mitään isompaa saada kyytiin, paitsi repsikanpenkille, johon jouduin lumikolankin kaupasta laittamaan. Ei mahtunut takaovesta sisään, eikä takakonttiin, mutta etupenkki nurin ja siihen meni ja mahduin jotenkin vielä ajamaankin. 
Vääntö todellakin on hyvä näissä dieseleissä, ajaminen on helppoa ja vaivatonta. Olin valmis etukäteen väittämään vastaan, kun kaikki hehkuttavat turbodieselien vääntöä, mutta olin väärässä, vaikka olin tottunut isoihin bensakoneisiin. Näissä dieselturboissa se vääntö vaan sattuu olemaan koko ajan läsnä, eikä pedaalia tarvitse välttämättä polkea niin kovaa ohituksissa. Itseasiassa se ei paljon auta, kun höökää ei tule lisää kierrosten noustessa tarpeeksi korkealle.
Yllättävää kyllä miten pieniruokainen tällainen suht iso sedani voi olla, sain jatkuvasti lukemiksi 4,7L/100km. Suurin osa tuosta on maantieajoa, mutta myös vähän kaupunkia. Pienet lukemat isolle ja mukavalle autolle, jolla kuitenkin pääsee ohikin suht vaivattomasti.
Painojakauma tuntui olevan parempi, kuin esim. 124 koristen R6 malleissa (joista autokriitikolla on omistajakokemusta) ja tämän huomasi talviliukkailla. Liikkeellelähtö oli hangessakin suht varmaa, vaikkei nopeasta voidakaan puhua. Luistoneston softa vaikutti olevan sama surkea, kuin W202 C-sarjalaisessakin: polkaise tallaa liukkaalla ja perä lentää sivuttain ja SITTEN luistonesto leikkaa kaikki tehot ja olet poikittain tiellä pysähtyneenä. Onneksi sen saa napista pois päältä ja KOKONAAN kunhan pidät nappia pohjassa n.7sek. Tällöin kaasulla voi ohjata ja tehot eivät häviä kesken vastaliikkeen ja tällä voi pitää hauskaakin.


Edustuslookkia pienellä budjetilla.

Vaihteisto:
Tuttua ja turvallista mersumiehille, sulavat mukavat vaihdot, mutta silti nopeat. Mersu osaa tehdä loistavia automaatteja pitkällä kokemuksellaan ja tämä ei ole poikkeus. Tottelee myös ripeää pedaalin polkaisua tarvittaessa hyvin. Lootasta löytyy kaksi ajomoodia: W (winter) ja S (Summer/Sport, take your pick). Talvimoodi on nimensä mukaisesti liukkaille tarkoitettu ja rauhallisiin lähtöihin liukkailta, pitää isompaa pykälää päällä tiukemmin ja lähteekin liikkeelle kakkosella. S on siten ikäänkuin "normi" ajelulle, ei tässä mallissa voi sportista puhua.


Alusta:
Toinen asia mitä mersu on aina tehnyt hyvin (ainakin isoissa malleissa) ovat alustat. Tämäkin on mukavan pehmeä auto ajaa, mutta se ei ala nojailemaan tai niiailemaan mutkissa jos haluat ajaa "sporttisesti". Mukava on itseasiassa lievästi sanottu, kyyti on suorastaan majesteetillinen. Hoitaa koko paletin oikein hyvin. 

Sisusta:
Hyvin tehty, jykevät napit, kuten Mersulta odottaakin. Mielestäni kaunis ja seesteinen ajoympäristö lukuunottamatta tämän karvalakin kangasverhoilua, mutta sekään ei sentään ole häiritsevän karmea vaan onneksi suht huomaamaton. Tummaa on sävyt, mutta itse koin sen rauhoittavaksi ja sopivaksi. Classic mallissakin on ihan oikea jalopuu verhoilu, kuten mersulla on tapana. Ajoasennon saa oikein mukavaksi monipuolisten säätöjen ansiosta, mutta taas kerran karvalakkisuudesta johtuen, kaikki on fyysistä työtä, ei ole sähkösäätöjä penkeissä. Toki ikkunat ja peilit ovat sähkösäätöiset, ei mersukaan ihan kaikkea raaski laittaa lisävarustelistalle. Mersu näyttää kopioineen hyvän idean BMWltä automaatti-ilmastointiinsa, eli pyöritettävän kuuma/kylmä rullan SEN LISÄKSI, että lämpötila valitaan omista napeista. Tällä pystyy estämään automaatti-ilmastoinnin ainoan ärsyttävän puolen, eli esim. kesäkuumalla auringossa paahtuneessa autossa se puhaltaisi jääkylmää päin pläsiä hyvinkin pitkään...rullaa nappi keskelle tai jopa lämmin asentoon, niin ilmastointi ei raivolla puhalla jääkylmää, muttei kuitenkaan lämmitäkään yli valitsemasi lämpötilan. Sama talvella toisinpäin. Olikohan tuossa lauseessa mitään selkeetä? No toivottavasti.

Elegantin tyylikäs on paras mitä tähän keksin.

Takapenkillä on kohtalaisen mukavat tilat ja kaikille takseista tutut. Eipä kyllä tällaisen karvan vajaa 190cm kuskin takana enää niin hulppeat tilat olekaan, mutta mahtuu ja ihan mukavasti.

Köh* Vähän se eleganssi katoaa, kun tätä verhoilua lähemmin tutkii. Voi melkein haistaa kebabin ja viinan. "Mihis ajetaan?"

Tulee mieleen vanha, arvokas hovimestari. Vähän raihnainenkin.

Omistaminen:
Mersulta odottaisi täydellistä luotettavuutta jossa öljynvaihdot ovat ainoat mitä tarvitsee tehdä. Niinhän se oli ennen..."SRS restraint system defective" ilmoitus oli ensimmäinen ihmetys, joka kyllä lähti vikakoodien nollauksella, mitään oikeaa vikaa ei ollut. Webaston oli ilmeisesti asentanut joku lauma apinoita ja se jäi väkisin pyörittämään ilmastointia, vaikka kellon mukaan ei ollut päälläkään. Noh ennenkuin akku tyhjeni niin äkkiä huoltoon, siellä selvisi, että webastosta on jätetty joku piuha kokonaan pois ja on muutenkin "vähän kumman näköinen asennus". Noh lääke oli kuitenkin webaston kolmen sulakkeen irroitus ja takaisinlaitto, eipä tullut mieleen, että ne ovat ihan näkyvällä paikalla, olisihan tuon lääkkeen annostellut itsekin. Seuraavaksi alkoi kuulumaan narinaa takaata, eli Mersu ihmisille tuttu "narinahela" oli tullut tiensä päähän. Yllättävää oli, että se vasta sisäänajetulla mersulla jo menee, eihän mersussa 220TKm pitäisi tuntua missään. Tässä vaiheessa "SRS restraint system defective" syttyi taas. Taka rekisterivalon polttimo herja syttyi myös ja vaikka polttimon vaihtoi uuteen, niin herja ei lähtenyt pois ennenkuin otti umpion uudestaan auki ja putsasi vähän ja silloinkin herja hävisi vasta 4n käynnistyksen jälkeen, vaikka lamppu toimi hienosti koko ajan. Herja myös syttyi uudelleen 7n käynnistyksen jälkeen ja sammui taas jossain vaiheessa. Todella "laadukkaat" piuhat näyttää olevan. Ajat ovat todellakin muuttuneet, mersun säästökuuri voittojen maksimoinniksi kantaa tässä(kin) hedelmää. Tässä vuosimallissa oli myös SBC jarrut (Sensotronic Brake Control), jotka olivat surullisen kuuluisia monen tuhannen huoltohommista sekä ranskalainen moottorin jäähdytin, joka suurella todennäköisyydellä ajan kanssa päästäisi glykolia vuotamaan vaihteistoöljyn joukkoon (vaihteistoöljy kiertää myös tämän syylärin kautta).


Summa Summarum:
Mukava, tilava perheauto, nykyään jo käytettynä tosi halpa. "Kalliin" näköinen ja oloinen, Seiskan toimittajat luulevat "ökyautoksi", kun eivät mistään mitään tiedä. Mikäli et odota ihmeitä suorituskyvyltä ja sisäistät, että ainakin pikkuvikoja löytyy (tai ehkä jopa isojakin), niin ihan budjetti "edustus" autohan tässä on. Minua kun tämä pikkudieseli ei muuten oikein sytyttänyt ja kaikki yllä olevat viat tulivat alle 5kk omistajuuden aikana, niin en uskaltanut jäädä odottelemaan jos jarrujärjestelmä leviää tai "glykolilaatikko" iskee kohdalle. Totesin, että jos kerran pikkuvikoja pitää korjailla nykyään jopa taksimersuissa, niin voisihan sitä ostaa taas auton, joka sytyttää kunnolla. Mersun laatu ei siis todellakaan ollut entisensä verrattuna edellisiin mersuihini (-93 320CE Sportline, -94 C280 Elegance), jotka olivat luotettavia, kuin se kuuluisa sveitsiläisen junan vessa. Päätin antaa pahimmalle kilpailijalle mahdollisuuden ja ostaa ensimmäisen Bemarini.
Seuraava etappi: BMW 335cdA M-Sport -2008