Tietoja minusta

Oma kuva
Täydellistä autoa etsivä keskiluokkainen "ikuinen lapsi". Tehokas sen olla pitää, ylellinen ja mukava...no vähän kaikkea itseasiassa, yleensä saksalaisista tuppaa nuo kaikki ominaisuudet löytymään. Kai ne kakrutkin pitäisi mahtua kyytiin ja tavaratkin. Siitä huolimatta tästä blogista ei löydy mitään etuvetoista muovista kopperoa, jossa on kodinkone moottorin paikalla. Lähinnä taka- tai nelivetoisia ajajan autoja, noh yksi poikkeus käytettyjeni listalla on sääntöä vahvistamassa. Eikä "pakko olla V8" asennetta kompensoimassa pientä...sielua. Oli alla sitten sähkömoottorit, diesel, hybridi tai V8, niin kunhan koneessa ja/tai kulkineessa on intohimoa tms viehätystä, niin autokriitikko antaa hyväksyntänsä. Käytettyjen autojen omistajakokemuksia ja piakkoin myös käytettyjen/uusien koeajoja. Myös "muita jaaritteluja" osio, jossa kommentoin yleisesti liikennettä, lainsäädäntöä ja liikennekulttuuria.

perjantai 26. elokuuta 2016

"Saksan armeijan linkkuveitsi?" BMW 535xd M-Sport 2012

Niin häijyn näköinen, että varmaan puree ohikulkijoita.

Pentti Perusteuvon osio: 
*hiljaista tuhahtelua*

Ensi tunnelmat:
Odotukset olivat korkealla 335d:n ja A6 Quattron jälkeen ja tämän piti peitota molemmat kirkkaasti. Niin se tekeekin.
Ovet auki kahvaan tarttumalla avain koko ajan taskussa istuuduin kuskin paikan Comfort nahkasohvaan, onpahan muuten uskomattoman mukava penkki. Napista kone käyntiin ja Head-Up-Display syttyy tuulilasiin sekä Easy-entry toiminto laskee sähköisesti ratin viimeksi käytettyyn asentoon. Mitään typeriä hehkun valoja ei edes ole tässäkään Bemussa, eikä mitään tarvitse odotella! Tyhjäkäyntiä ei kuule sisälle oikeastaan ollenkaan. 8-lovinen ZF:n  loota kepistä D:lle, pieni kaasun painallus ja heti rivi kuutonen muistuttaa matalalla jyrinällä miksi se on (V8:n jälkeen) mielestäni sielukkain moottorikonfiguraatio.
Liikkuu pintakaasulla ja Comfort asetuksella jo niin vaivattomasti, että nopeusrajoitus ylittyy minimaalisella nilkan heilahduksella. Se ei tullut yllätyksenä, sitä osasi tältä moottorilta ja Bimmeriltä odottaakin. Se mikä oli yllätys on, että jos pidät A6 Audia hiljaisena ja mukavana (ja olet muuten oikeassa), niin tämä pesee sillä lattian! Olin täysin ihmeissäni miten hiljainen ja pehmeä kyyti tässä limusiinissa on, mutta silti tiehen liimattu ja tunnokas. Onpahan muuten uskomattoman mukava penkki, sanoinkohan sen jo. Vaihdekepin vierestä napista saa eri ajomoodin päälle ja "Kaadoitsä just mun tuopin?", eli Sport asennolla kaikki muuttuu, siitä lisää alempana. Vihdoinkin tarpeeksi kahtia jakautuneen persoonan omaava auto, sopii omistajalleen. Itseasiassa kyseessä on täysi monipersoonahäiriö, sillä ajomoodeja on neljä.

Mustat putkenpäät ovat BMW:n performance tehdasoptio.

Tarkempaa arvostelua:
3.0 R6 Bi-Turbo Diesel, 380Hp, 800Nm (Karalan custom softaus) Ajettu ostettaessa: 166000Km
Eipä näy käytön jälkiä pahemmin tässäkään pelissä, vaikka voisi kuvitella saksalaisen menevän täysin villiksi mustan nahan ja metallin (alumiinia) yhdistelmän sisustassa nähdessään. Keskikonsolin alumiinissa oli muutama pieni naarmu, siinä ovat varmaan avaimet tms olleet naarmuttamassa ja eihän ne paikallaan pysy jos tällä pelillä menee lähellekään kaasupoljinta. Muuten virheetön jopa nahkaverhoiltu kojelautakin.
Kuten yleensäkin dieseleissä ulkona kuulee, että kyseessä on naku, mutta todella vaimeasti. Hiljainen on käynti ulospäinkin.

Ärrin Murrin M-Sport. Hyvän näköisen rassin on BMW tehnyt.

Ensimmäinen X-Drive Bemarini ja jos baijerilaisten omiin propaganda videoihin on uskominen, niin tämän pitäisi olla voittaja myös nelivedon osalta kilpailijoihinsa nähden. Mitään maksimi vetosuhdetta ei ole vaan x-drive pystyy saumattomasti jakamaan vetosuhteen tarvittaessa vaikka kaikki 100% etupyörille tai toisinpäin ja kaikkea siltä väliltä. Takaveto painotteinen on toki ajettavuudeltaan, kuten Bemun odotetaan olevankin, mutta vedon säätö tapahtuu silmänräpäyksissä huomaamattomasti ja ajettavuus on aina huipussaan ja pito maksimi. Vaikea kuvailla, mutta kuvittele tykki M-Sport Bemari, joka on talvellakin yhtä hyvä, kuin kesälläkin. Seuraava video selventää x-driven tekniikkaa:
https://www.youtube.com/watch?v=lkT5vCiudw0&noredirect=1
Tällä on aivan hulvaton leikkiä lumessa ja jäässä talvella.  Normaalissa mukavuus ajossa voit unohtaa koko ikävän talven, eipä se tätä peliä hetkauta pätkääkään!


Suorassa kuutosessa on aina pituutta, ehkäpä siksi keula onkin aikamoinen fallos-symboli, eikä takapenkillä tai takakontissa ole ihan yhtä paljon tilaa, kuin A6:ssa.


19" M550xd replicat kiiltävän mustina istuvat hyvin 
kiiltävän mustaan autoon. Dunlop Sportmaxxit edessä 245/40R19 takana 275/35R19

Moodien vaihtaminen vaikuttaa välittömästi vaihteiston käyttäytymiseen, iskunvaimennukseen ja ohjaustehostukseen ja näin ollen koko ajofiilikseen. Ajomoodeja on neljä:

"Pelastetaan valaat" (EcoPro):
Ilmastointi menee pienempään virrankäyttöön, mutta silti se pitää edelleen viileänä ellet ole tullut juuri treeneistä hikisenä. Mahdollisimman iso vaihde on myös aina pesässä ja ylös vaihdetaan mahd. nopeasti. Em.lukuunottamatta muuten sama, kuin Comfort, eli mahd.mukava.
"Sohvaperunan erikoinen" (Comfort):
Perus asetus, jolla auto on defaultina käynnistäessä. Nimi varmaan kertoo kaiken, mukava on.
"Kaadoitsä just mun tuopin?" (Sport):
Tämän valitessa vaihteisto tiputtaa heti pari pykälää ja koko auto tuntuu menevän otteluasentoon. Suojaus on ylhäällä ja ollaan valmiina räjähtämään kimppuun. Alusta ja ohjaus on jämäköitynyt ja nyt mutkat niellään m-sport bemarille tyypillisellä varmuudella. Tuntuu kuin auto olisi heittänyt puolet painostaan pois ja alla olisi urheiluauto.
"Nyt tuli v***u lättyyn!!!" (Sport+)
Tässä vaiheessa on jo hyökätty isomman joukon kimppuun, eikä suojauskaan oikein pysy enää ylhäällä, kun on kiire lyödä, potkia ja purra. Luistonesto on ottanut toisen softan käyttöön ja antaa kunnolla mellastaa (Dynamic Traction Control Activated näkyy näytössä). Keskikonsolissa on myös nappi josta luistoneston saa pois päältä milloin haluaa moodista välittämättä.






Vaihteisto:
ZF:n 8-vaihteinen automaatti, "markkinoiden paras vaihdelaatikko" tituleerattiin jossain päin nettiä. Enpä väitä vastaan.
Tässäkin pitää nappia peukalolla painaa jos haluaa kepin liikkuvan, vaikka se ei vaihteistossa kiinni suoraan olekaan, vaan vaihdot tapahtuvat sähköllä. Kepissä on silti suoralovisen laatikon tuntuma, tunnet naksahduksen kun siirrät keppiä ja kepin päässä näkyy valaistuna valinta. Keppi palautuu heti alkuperäiseen asentoon. P eli park asento valitaan myös peukalolla kepin yläetureunasta nappia painamalla. Kaikki tämä on hyvin selkeää ja vaihteiston käytön oppii sekunneissa. Vaihteiston Sport asento menee päälle ilman peukalonappeja lyömällä keppi vasemmalle, kuten vanhemmissakin Bemuissa. Itse ei ole pahemmin tullut tuota käytettyä, kun paljon paremmin lähtee laittamalla ajomoodi Sportille.
Ei varmaan tule yllätyksenä kenellekään, että tämä on taivaallinen vaihdelaatikko! Vaihdot ovat täysin huomaamattomia ajossa ellet tahallaan keskity niitä seuraamaan ja vaihteet menevät saumattomasti ja pehmeästi paikoilleen, kuten odottaa saattaakin. Kaasua kunnolla survaisemalla pykälät tippuvat samantien, vaikka millä moodilla, mutta esim. EcoProlla joudut todellakin survaisemaan tallan pohjaan, mikä on ihan oikein, kun kerran EcoPro/Comfort on valittuna, niin silloin ei todellakaan haluaisikaan mitään nopeita nykäiseviä downshiftejä. Kuten edellisessäkin Bemarissani kaasujalan käyttö hallitsee täysin laatikon toimintaa, se on suorastaan intuitiivinen. Paina normaalisti kaasua ja moodista riippuen laatikko ei vaihda alaspäin, vaan 800Nm liidättää sinua ripeästi muttei repivästi eteenpäin, jos ei riitä, paina kaasua nopeammin, niin laatikko vaihtaa pienemmälle. Mikäli olet Sport/Sport+ moodilla liikkeellä ja polkaiset tallaa ripeästi, niin pidä hatusta kiinni ja kovaa! Vaihdot voi myös toki tehdä ratin takana olevia lätkiä käyttäen jos mielikuvitus riittää Schumacherina oloon.
Kuva ei tee oikeutta, mustan nahan ja aidon alumiinin yhdistelmä on itseasiassa aika ylellisen modernin näköinen livenä.

Alusta:
Mukava luksuskyyti, kunnes napin painalluksella muuttuu jämäkäksi ja sporttiseksi Bemarin tyyliin. Missään moodissa ei mikään kivireki ole, eikä reikiä tarvitse pelätä ja väistellä, silti menee kuin urheiluauto halutessa. Tekniikka on todellakin kehittynyt ja baijerilaiset osaavat hommansa...varsinainen taikamatto.

Sivuprofiilista huomaa minkä kokoinen proomu tämä oikeasti on, pituutta 4,9m.

Alunperin autossa oli Continentalin RunFlat "keski-euroopan kitkat" alla vakiovanteilla. Mitä mieltä olen Runflateista voi lukea 335cda Bemarini arvostelusta. Yllättävää kyllä nämä eivät olleet kovat eivätkä äänekkäät, itseasiassa oikein mukavat ja hiljaiset ajaa, mutta ehkä se kertoo enemmän alustan laadukkuudesta, kuin runflat teknologiasta. Elättelin toiveita, että jos nyt näillä "keski-euroopan ihmeillä" ajaisi yhden talven ja sitten ostaisi kunnon talvirenkaat. Eivät ne nyt suorastaan hengenvaaralliset olleet tänne oikeaan talveen, mutta sen verran lähellä ja heittivät hukkaan kaiken x-driven tuoman hyödyn, että kypsyin ja päätin hommata ihan oikeat talvirenkaat. Ottaen huomioon mikä huippuneliveto nyt oli alla ja halusin maksimipitoa, niin päätin hommata ensi kertaa vuosiin nastarenkaat ja loogisin valinta oli kaikki testit voittanut Nokian Hakkapeliitta 8 (235/45R18 koossa). Taisi olla 2 viikkoa tilaamisen jälkeen juuri kun sain renkaat alle, niin lehdistö kertoi miten Nokian oli voittanut kaikki testinsä. :D No eipä siinä mitään, taisin saada juuri testirenkaat, koska talvesta ei enää tarvinnut välittää pätkän vertaa, pito on ihan käsittämätön x-drivellä ja näillä nastoilla. 

18" Vakiovanteet ja maski. Ei ihan niin ärjyn näköinen, mutta arvokkaan kyllä.

Mitä noihin rengastesteihin tulee muutenkin, aina niitä on tullut luettua tiukan filtterin läpi, kun suurin osa tuppaa olemaan jotain 205/55/16"  etuvetoisella Opel Zafiralla ajettuja testejä. TM esim käyttää bulvaania, joka ostaa testattavat renkaat ihan normi liikkeestä jottei valmistaja voi antaa "viritettyjä" renkaita testiin ja jos ei niitä vielä liikkeestä saa, he tekevät kuulemma testin vielä uudelleen ja jos ero on epäilyttävä, niin julkaisevat myös tulokset uudelleen. Näin TM oli sanonut, uskokoon ken tahtoo, ainakin siellä kaikki autotestit näyttäisi aina voittavan joku VAG-konsernin auto:) Ei siinä mitään, laatu lehtenä olen sitä itse aina pitänyt ja pidän jatkossakin, mutta tuntuu, että VAG on viime vuodet voittanut joka testin, voin olla väärässäkin. :)
Hiljaisetkin Hakka8:it ovat, itseasiassa niin hiljaiset, että se ei ainakaan ole syy jättää nastoja ostamatta. Se että kunnon kitkojen pito on niin lähellä jo nastaa taas on ihan hyvä syy! Kuten sanottua halusin tällä kertaa sen pienenkin lisäedun mitä nasta tuo, jotta pääsen kokeilemaan x-driven ominaisuuksia oikein kunnolla. Lumisen yön jälkeen tyhjällä isolla parkkiksella Sport+ moodilla meno on hulvattoman hauskaa, x-drive antaa juuri sen verran takaa vetoa, että voit ohjata kaasulla, mutta sitten etupää vetää auton taas suoraan. Taas kerran vaikea kuvailla sen paremmin, kuin aivan loistava, varsinkin vanhan liiton kuskille joka tietää miten auton pitäisi käyttäytyä luistonestot yms pois päältä. Itse kuulun porukkaan, joka opetteli ajamaan ennen kuin luistonestoja ja muita härpäkkeitä olikaan ja jotenkin tuntuu, että autot käyttäytyvät miten sattuu jos niitä pitää päällä silloin kun oikeasti haluaa leikkiä. Hyviähän ne muuten ovat ja pysyvät visusti päällä Autokriitikonkin kyydissä normaaliajossa, miksikäs ei, kun nimi ei kuitenkaan ole Grönholm tai Mäkinen.



 
 En ole ainakaan vielä keksinyt mitä sähkösäätöjä penkeistä vielä pitäisi löytyä. Matkustajan penkissä on täysin samat, eli joka säätö sähköllä.
 Ikkunoiden ja peilien säädöt. Muistipaikan napit alapuolella. Matkustajan penkissäkin on muistipaikat.

Sisusta:
Hienohan tämä on ja älyttömän mukava istuskella myös pitkätkin matkat. Tilaa löytyy pitkällekin kuskille reilusti. Viihde-elektroniikka osastoa löytyy, kuin Anttilasta ennen konkurssia. Musiikkia voi soittaa perinteisen cd:n tai dvd:n lisäksi usb stidiltä, auton kovalevyltä tai bluetooth laitteesta, oli se sitten puhelin tai joku muu kannettava härpäke. Hands free on tietysti myös bluetoothilla hoidettu ja samalla parittamisella hoituu bluetooth musat, osoitekirjat ja muutkin hands free toiminnot.

Keskikyynärnojan lokerossa on usb tikun paikka josta voit soittaa musiikkia. Hanskalokerossa on toinen usb-paikka, josta voit kopioida musat auton kovolle. Bemu osaa myös "ripata" cd:n suoraan kovolleen.

iDrive on entistä helpompi ja mukavampi käyttää, eikä edellinenkään versio it-tutkintoa vaatinut. Mittariston alaosa on kokonaan näyttö, johon tulee aina hetkittäinen näkymä jos valitset biisiä, radiokanavaa tai teet vaikka puhelun ratin kontrolleita käyttäen. Erittäin kätevää selata ratin rullanapilla biisilistaa omasta pikkunäytöstä juurikaan joutumatta irrottamaan katsetta tiestä. Hetken päästä näyttö palaa default näkymään, joka näyttää hetkellisen kulutuksen graafina ja ajomoodin.
Panoraama katto liukuu sähköllä taakse ja takapenkkiläisetkin voivat nauttia auringonpaisteesta tai tähtitaivaasta, kuten lapset talvella usein halusivatkin.
Puheohjaus löytyy tästäkin, en ole vielä kokeillut, mutta palaan asiaan, kun muistan testata. Meneeköhän se ihan englanti-saksa huutomatsiksi vai toimiikohan jo nykyään.
Soft Close ovia "ei tartte paiskoo", kun ne vetävät itsensä nätisti kiinni lopuksi. Keksin tästä pari ihan oikeasti hyödyllistä seikkaa lapsiperheille: a) pienet lapsetkin saavat ovet laitettua kiinni, kun niitä ei tarvitse voimalla paiskoa. b) kun lapset ovat nukahtaneet autoon, etkä halua heti herättää perillä ollessa, he eivät herää ovien paiskomiseen.
HUD näyttää nopeusrajoitukset (päivittää ne myös sekunnissa, kun näkee liikennemerkin), nopeutesi sekä navin ohjeet värikuvina tiennimiä ja metrejä kohteeseen myöten. Laitan siitäkin kuvia joskus.
F1 rattivaihteet löytyy toki myös. Parkkitutkat edessä ja takana, kamera myös taakse, joka tulee näytölle automaattisesti, kun vaihde laitetaan pakille. Kamerat löytyvät myös peilien alapuolilta ja peruutuskameran näkymän saakin vaihdettua birdview moodiin, joka näyttää auton kuvan yläpuolelta ja peilien kamerat varoittavat sivuilla olevista esteistä.
Lokasuojien edessä on myös "pupuvisio" kamerat sivuille, jotta näet pahassa risteyksessä mahd.pitkälle ennen kuin tunget 3m keulaa eteenpäin. Kamerat aktivoituvat napista keskikonsolista ja näyttöön tulee näiden näkymä split screeninä vasen/oikea. Erittäin hyvä idea, kun jotkut risteykset ovat täysin pöpelikön tai talvella kinosten reunustamat!
Takaluukun tavaraverho nousee ja laskee automaattisesti. Peilit himmenevät automaattisesti. Pyyhkijät toimivat automaattisesti, kun painat kerran viiksen päästä automatiikan päälle.
Valot toimivat automaattisesti ja pitkätkin kun laitat ne kerran napista automaatille.
Auto ajaa itseään automaattisesti...
No ei sentään vielä sitä ja hyvä niin, koska näin upea ajettava menisi siinä vähän hukkaan. Toisaalta miksei sitä joskus voisi vain istuakin matkustajana, yksi moodi vaan lisää: Automatic. 


Olenko nyt tehnyt varmasti selväksi, että penkit ovat mukavat? Hyvä. Niistä muuten löytyy silti kaikki tuki mitä sport penkeistäkin, näistä et liu'u tässäkään kyydissä. 

Menee jo kyllä suorastaan säälittäväksi tämä kehuminen, mutta minkäs teet. Ilmastointikin toimii todella upeasti automatiikalla, eikä 90% ajasta tarvitse koskea mihinkään muuhun säätöön, kuin siihen pieneen kylmä/kuuma liukukytkimeen, joka on kaikille Bemari kuskeille tuttu jo ilmastointien alkuajoilta. Niin hyvä, että Mersukin alkoi sitä käyttämään. Toisaalta tyhmähän se on, joka ei kopioisi loistavia ideoita, Mersu on tämän tajunnut ja kopioinut myös japanilaisilta erillisen nappulan ajovalonpesimille. Sääli ettei Bemari ole myöntänyt tämän idean nerokkuutta, sillä aina kun menet lähellekään pissapojan viikseä. niin ei vain yksi vaan KAKSI PAINEPESURIA ruiskuttaa autosi keulan ja täysin puhtaat lamput tornadomaisen pilven saattelemana ja jos olit juuri pessyt autosi, niin paska nakki! Siinä ensimmäinen huono asia tästä bemusta. Toinen on tankkaaminen, nimittäin tankin täyttöputki taitaa olla jotenkin hassussa kulmassa ja auto pitää tankata kääntäen pistoolia alareunasta n.45asteen kulmassa oikealle tai muuten se katkaisee syöttöä vähän väliä. Saattaa myös olla huono sopivuus ko. asemaketjun pistooliin, mutta muuta en käytä, kun heiltä löytyy paras dieseli ja tuon pienen käännön kun tekee, niin menee kaikki nafta kerralla ilman keskeytyksiä ihan normaalisti. Pyyhinautomatiikka on myös joskus vähän yli-innokas ja vispaa liiankin innokkaasti pyyhkimiä, mutta täytyypä katsoa pyyhkimien kunto muutenkin, voi johtua siitä. 3-sarjalaisen pyyhinautomatiikka oli jotenkin maltillisempi ja näin ollen parempi. Mutta nämä ovat pieniä marmatuksia, suorastaan mitättömiä verrattuna siihen mitä olen kehunut tässä aikaisemmin ja täysin syystä!
Eberspchächerin lämmitin kaukosäätimellä tuli tietenkin myös tähän autoon, jonka MPSMotors asennutti taas etukäteen ennenkuin toi auton minulle.

Takapenkitkin ovat suht pehmeät ja mukavat. Ne ovat myös lämmitetyt.
Integroitu dvd-järjestelmä on toki hieno, mutta jäänyt meidänkin perheessä vähälle käytölle. Pitää korjata asia:)
Takapenkin keskikyynärnojasta löytyy kaukosäädin dvd-järjestelmälle.  Kyllä tuolla kaljaa joisi ja katsoisi leffaa ihan mielellään.

Takapenkeillä on leveys-suunnassa hyvin tilaa ja pituus-suunnassakin tällaisen vajaan 190cm kuskin takana, mutta kun takana on yli 180cm kaveri, niin ei siellä enää mitään juhlallista tilaa ole. Vähän pienemmät takajalkatilat kuin A6:ssa! Sama homma käy takakontin kohdalla, iso farkkuhan tämä on ja tavaraa menee todella paljon kyytiin, mutta näin perstuntumalta väittäisin, että A6:n kontti oli hieman isompi! Takakontin saa auki napista kabiinista kuskin oven vierestä tai avaimen napista, painamalla kontin kahvan napista tai ihan käyttämällä jalkaa auton alla takakontin edessä seistessä. Itse olen tuossa jalan näyttämisessä onnistunut tasan tarkkaan kerran, vaikka kolme kaveria, jotka ovat autoa olleet katsomassa ja testanneet "onko tässä se avaus automaatti" ovat onnistuneet heti avaamaan kontin, ota nyt tästä selvää. Olen alentunut lukemaan manuaaliakin ja silti en muutaman tanssiliikkeen jälkeen kehtaa enää jatkaa sitä soidinmenoa, kun Bemarini taitaa salaa nauraa minulle ja pitää ihan tahallaan luukun kiinni, scheisse:) Tyylikkäintä se onkin avata aina etukäteen laittamalla käsi taskuun ja painamalla kaken nappia sieltä:) Takakontin lattia, jonka alla on ylimääräinen "tarjotin" matalille tavaroille, nousee kahvasta vähän nykäisten ja siihenkin on baijerin insinööri laittanut kaasumännän, ettei kaloreita kulu manuaalisessa työssä.

Lukitusta ei tarvitse painella erikseen, kun olet ottanut ostoskorin ulos, vaan painat vain lukon kuvaa ja se sulkee myös auton. Auton kuvasta vain takaluukku menee kiinni.

Kyllä tännekin tavaraa menee, vaikka kokonaisen naispolttariseurueen edestä.

Bemarin farkkujen ominaisuutena on ollut jo (ensimmäisestä lähtien?) pitkään erikseen aukeava takalasi. Tämäkään ei ole poikkeus, takalasin saa auki jopa erikseen napista kakella. En ole itse löytänyt tälle vielä mitään järkevää käyttöä kun koko luukun avaaminen napista sähköllä on sen verran kätevää. Ilmeisesti ideana on jos olisit niin ahtaassa paikassa ettei uskalla avata koko luukkua, kuljettaisit jotain jukkapalmua, jolloin ikkunan voisi jättää auki(?), lautoja, jotka eivät mahdu kokonaan autoon tai sitten jos olet pakannut auton niin täyteen, että avatessa koko luukun romut tippuvat ulos ja haluat vain kaivaa pysähdyspaikassa vaimosi lompakon/aurinkolasit esiin (tottakai ne on pakattu johonkin laukkuun takakonttiin).

Omistaminen:
Yhtä juhlaa tähän mennessä, kaikki toimii hienosti eikä mikään ole ollut toimimattomana hetkeäkään, vaikka vehkeestä löytyy enemmän älyllistä tietotekniikkaa, kuin Microsoftin johtoportaalta. Ensimmäinen huolto lähestyy, kyselin jo etukäteen suosikki huoltopaikastani K-nummelta hintaa tähän. Pikkuhuolto kyseessä, öljyt ja suodatin: 160€. Ei paha, ajattelin samalla varmuudeksi vaihdattaa "etuperään", eli etu tasauspyörästöön öljyt, ei tee ainakaan pahaa. Ajattelin joka huollon yhteydessä vaihdattaa samalla voimansiirron yhteen paikkaan öljyt, nyt eteen, seuraavassa huollossa taakse ja sitä seuraavalle keskelle, näin ollen näille tulee 90tkm öljyn vaihtovälit, joka on aika tiheä, mutta kuten sanottu, ei siitä varmasti haittaa ole. Nelivedon keskijakolaatikon öljyt, moottorin öljyt ja vaihteiston öljyt huuhtelemalla oli mpsmotorsin Mika jo hoidattanut ennen auton toimitusta minulle. Ensi luokkaista palvelua!

Musiikit vasemmalla ja kartta koko ajan oikealla, kätevää. Tai sitten voit vaihtaa näyttöihin mitä haluat.
M-Sport nahkaratti on käteen loistavasti sopiva ja mittaristot selkeät.

No mitäs tällainen 1970kg painava, jatkuva nelivetoinen ja karvan alle 400heppanen perheurheilumaasturi sitten kuluttaa? Tässäkin Bemmissa ajotietokone näyttää desilleen oikein, laskin monta kertaa kulutukset kuitista ja trippimittarista otetuilla lukemilla ja täysin samat. Talvirenkailla kulutus oli jatkuvasti 6.6L/100km, joka sisältää n.60-70% maantieajoa. Leveämmillä Dunlopeilla kesäisin lukema oli pitkään 6.9L/100km ja esim tällä hetkellä 6.5L. Itä-Suomeen mentäessä vaimon ajaessa ensimmäisen puolikkaan lukema oli 5.6L/100km, minun hypätessä puikkoihin pikkasen reippaammalla kaasujalalla pari kolme ohitusta tehden, niin lukema näytti perillä 5.9L/100km. Sanoisin, että kyllä Bemun koneet ovat olleet pitkään aikaansa edellä, ei yhtään hassummin näin painavalle nelivetolaivalle, joka muuten repii sinut 0-100km/h n.4.7sekunnissa! Mittaan vielä tuon uudelleen tarkemmalla mittarilla joskus, vakiona vastaava aika on 5.1sek valmistajan mukaan.

Tummennetut lasit löytyvät tästäkin autosta takapenkeistä lähtien.

Summa Summarum:
Täydellinen? Tällä rahalla, kyllä!

Head Up Display. (Helvetin huono kuva tiedän, parempaa tulossa:)


Autokriitikko palaa heti, kun perhe jättää hetkeksi rauhaan ja haen koeajolle esim. Teslan tai jotain muuta hulvattoman hauskaa. :) Stay tuned.